zaterdag 1 augustus 2015

Over blok 8 van het BLOM 2015

Vandaag was er een feestje in de winkel tijdens de bee, mijn verjaardag, de verjaardag van de winkel (officieel over 1 week) en dan buiten natuurlijk: de jaarlijkse canal parade valt bijna elk jaar gelijk met onze feestelijke bee. De hele stad viert feest :-)

Mooi moment om mijn wolkenquiltje met bies nog even te showen:

Het grappige van deze foto is dat je niet ziet wat je denkt dat je ziet :-) Rosie zit namelijk ACHTER het quiltje naar iets achter het hek te luisteren, vogeltje ofzo... Als ze werkelijk voor de quilt zat en naar de quilt kijken zou ze veel groter op deze foto staan!

Maar nu de aandacht voor het nieuwe blokje voor de Creating rainbows BLOM.

Kleur groen (7) valt af en de laatste kleur roodpaars (12) komt er bij!


Snijd voor dit blok:
wit: 1st 12x12cm, 2 st 11x11cm op een diagonaal door midden, 2st 13x13cm op een diagonaal door midden.
turquoise (8): 2 st 10x10cm op een diagonaal door midden.
de kleuren blauw(9), blauwpaars(10), paars (11) en roodpaars (12): een strookje van 7x22,5 cm.
Kijk hier voor het patroon

De opbouw van dit blok leent zich uitstekend voor de paperpiecing techniek. Begin met het witte vierkant van 12x12cm. Hieromheen komen de 4 turquoise driehoeken.

Daarna komen de vier grote witte driehoeken. Als je deze genaaid hebt, is het slim om de naadtoeslag van de gekleurde stukjes smaller af te knippen dan de witte. Op deze manier heb je minder kans op doorschijnen. Neem daar nu de tijd voor want later kan je er niet meer bij en heb je spijt dat je het niet deed.

Nu komen de strookjes er langs, ik doe ze op 'volgorde'

Het blok lijkt al af, maar de witte puntjes moeten er nog aan. Als je de naadjes een beetje netjes hebt gedaan, kan je de witte driehoekjes iets ruimer over de gekleurde sof laten steken, zodat je die niet (zoals hierboven beschreven) smaller terug hoeft te knippen. Dit is ook de reden dat ik deze driehoeken iets ruimer dan anders laat knippen (het zou ook kunnen met vierkanten van 10x10cm).

Alles om de witte naadtoeslag maar iets over te laten steken over de gekleurde heen.

Zoals je ziet moest ik mijn ondergrondmateriaal uit verschillende delen samenstellen. Ik deed het met schilderstape (gezellig rood). Ik let er daarbij op dat ik geen tape op de lijntjes plak, want dan hoef ik er niet doorheen te stikken en kan ik het gemakkelijk verwijderen als het blok af is!


Nog een trucje is zorgen dat het ondergrondmateriaal ruim meer is dan 7,5 mm (de maat van de naadtoeslag). Nu kan ik als het blok af is rondom snijden zodat er precies een naadtoeslagje van 7,5mm is. Het is dus niet zo heel erg als de stofjes het niet precies halen, kijk maar:

Mijn witte driehoekjes kwamen wat krap uit! (deze is wel erg! er is nog maar 3 mm stof over voor in de naad). Ik gebruikte wel driehoekjes die uit een 10x10cm vierkant werden gesneden. Houdt het dus maar liever iets ruimer, nu je mijn gepruts (LOL) ziet!


En daar komt het 8ste blokje terecht!

Veel plezier met blok 8!

Ik ga lekker in mijn cadeautjes bladeren ;-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

1 opmerking:

10ekequilt zei

Het was weer een geweldig gezellige Bee vanmorgen!
Veel stof tot praten en her en der werd ook nog een steekje gezet ;-).
Dank voor het mooie regenboogpakketje Merel, ik voelde me gewoon ook een beetje jarig!
Groetjes 10eke